Wednesday, September 14, 2011

dari aku, untuk kamu. ye!kamu!

Kadang kala bila kita jatuh tersungkur

Baru kita fikir dosa dosa lama.

Bila kita sakit

Baru kita ingat tuhan

Baru ingat nak buat baik kat orang sekeliling

Tapi bila Allah bagi kita senang

Kita selalu lupa yang Dia jugaklah yang bagi nikmat senang kat kita

Bila dah kene musibah baru fikir ini ujian dalam hiduo ni

Selam kite senang ni, kita lupa, DIA lah yang bagi kite ujian tu dalam bentuk senang

Bila senang, tikar sejadah telekung entah kemana

Azan Magbrib memanggil, tapi kita buat buat tak dengar

Apatah lagi Subuh

Itupun kalau sedar, masa sakit baru kenal Tuhan

Kalau berdendam dengan Tuhan? Ada kite nak ingat DIA

Lagi nak maki DIA adalah, kata hidup tak adil

Mula fikir bukan bukan, padahal kita tak tahu DIA lagi nak tolong kita adalah

Itulah pentingnya akal dan pendidikan pada masa ini

Jangan dangkal sangat pemikiran tu

Janganla pulak kita bandingkan kita dengan orang keliling

Nasib orang tak sama bai

Dia senang cara macam ni

Kita pulak kurang kat situ

Manelah kita nak tahu ape TUHAN nak tunjuk kan?

Pokok kata, sabar itu akar nye

Besar ganjarannya bersaabr tu, aku pun tak tahu apa yang kita dapat dengan sabar

Tapi dalam Quran cakap macam tu, kita kene percayalah

Jangan buat dalil sendiri

Aku pun bukan master holder bab agama ni

Tapi asasnya ada

Aku cakap bukan kosong

Aku tulis bedasarkan pengalaman

Cerita orang sekeliling

Semua orang ada bahagian dorang tersendiri

Mungkin aku kurang baik nasib dalam bab hubungan percintaan berbancing kawan-kawan aku

Tapi aku bernasib baik dalam hal pelajaran

Aku tak culas nak belajar, walaupun keputusan peperiksaan aku bukan 4flat

Tapi aku bersyukur aku maih berkeninginan nak belajar

Walau apepun, masing masing ada dugaan masing masing

Nak tahu orang tu matang ke tak

Kita tengok macamana dorang handle masalah dorang


Copyright NadyNadNad® 2Jun11.

No comments: