Thursday, November 10, 2011

Lepas kawin aku nak macam macam..

Hai Hai, Salam 1Malaysia *ini adalah pengaruh asgment aku ya, aku buat analysis pasal 1Malaysia*
One for All, All for One.


Sepatutnya aku patot ketuk keyboard aku kt Word dan PowerPoint, tapi tetibe terajin pulak bukak blog dan niat mau update, sebab da lame tak update..


mungkin cite ni bercampur aduk,tapi apa ade hal?ni blog aku..pahamla aku nanti bile bace balik..kalau ade orang bace pun, harap harap anda paham la ye.. :)


okay,entry yg berkaitan dengan tajuk adalah begini.. last 2 weeks, aku pegi menjengah kawan yang sedang pantang. baru lepas beranak.. tak lain tak bukan, topik yang dibincangkan adalah perihal baby dan aku mesti sebok nak tanye sakit tak?sakit tak beranak?sakit tak kene jahit?macam macamla.. orang masscomm ni memang banyak tanya gamaknye .  segalanya nampak okay, sampaila satu tahap, dia tnya pasal giliran aku naik pelamin pulak bila? dan tetiba dia cakap, " tak payah tunggu lama lama nad, nanti belanje kawin semua laki ko yang kene bagi, pakai je duit die untuk kenduri, hantaran etc." aku terdiam. terpaku mcam ni (o.O)


melopong aku dengar statement yang baru keluar dari mulut dia. tapi aku jawap dengan nada biasa je macam ni, " eh takpelah, lagipun aku kan belajar lagi, boifren pun ramai, kene pilih elok elok dulu, ekekekeke" takdelah aku gelak ekekekeke tu, maksdunya aku gelak gelak la mase balas dia jawap tu. 


padahal dalam hati aku jawap lain, " kalau boleh, aku at least kene abis belajar dulu, keje, bagi mak abah aku rasa duit hasil aku kerja dan hasil dorang berhabis untuk aku time aku belajar. Paling paling kurang pun, aku nak ade kete sendiri, Kenari idaman pun cukupla. atleast kan?  Bukan ape, kene kumpul aset sendiri dulu, ade kereta, pastu kalau mampu beli rumah sekali, tu kalau mampu, kalau tak, tu tanggungjawap suami aku la kan? paling cikai pun kene ade aset sendiri, bukan ape, kalau la ape ape jadi kt perkahwinan aku nanti, macam laki aku tinggalkan aku terkontang kanting, mane nak tidur? at least kalau ade kete, bole balik Kuantan.Dahla aku ni boros, leps kawin aku nak itu nak ini, takkan semua bende tu nak kene mintak laki?
 Aku bukan ape, aku tanak jadi macam kau, belajar pun main main, tak lepas pointer nak teruskan pengajian, lepas kawin ikut laki duduk kampung, buat keje kampung. 


Tapi tapi tapi, aku bukan nak kutuk atau undrestimate kau sebagai kawan aku, tapi kau tak patutla cakap macam tu kat aku. Aku bukan mcam perempuan lain yang tunggu laki pinang, pastu kawen, duk rumah jage anak sampai bertaun taun buat keje yang sama. Mungkin ape yang kau fikir tu sesuai untuk kau, dan akan sesuai untuk aku, ape guna aku belajar tak abis abis lagi kalau aku duk pikir macam kau.. mungkin Tuhan da tentukan storyline hidup kau mcam tu, aku pun harap, storyline aku sama macam kau, tapi bukan sekarang. 


Aku pun tau, aku tak patut nak condemn orang lain sedangkan aku pun tak tau ape yang akan jadi nanti, cuma aku terkilan la, sebab orang lain ingat, kalau perempuan belajar tinggi, nanti nanti lepas kawin kene duk dapur je. 


Mungkin kalau kau tanya kawan kawan lain yang tengah belajar, jawapan dorang akan sama dengan aku.
Tapi kalau kau tnya kawan kawan kau yang kawin umur 21, memang kau akan dpat jawapan yang sama dengan kau. 


Sebagai, seorang Muslim ape pecaya Qada' dan Qadar dari Allah. Bila dan dengan siapa aku kawin nanti, urusan DIA. DIA jugakla yang menetapkan mcamana gayanya aku kawin nanti. Takda siapa yang patut persoalkan. Aku pun bukan persoalkan camna korang kawin, tapi aku sedikit terkilan, tu je pun. :)


cadangnya nak tepek gambar raye haji, tapi aku lupe yang ade da delete semua folder D3100 aku kt laptop ni. tah ape kene tah laju je pegi tekan delete! Later later.. :)




Notacinta: Someone like u is hard to find la encik ex bf. I want someone is better than u. 100times perhaps?


wahh! ni kalau buat asgment macam ni kan okay, cepat je siap. kalau asgmentla tetibe malas la..update blog laju dan panjang je kan? 

No comments: